Undertecknamn - En annan värld är Omöjlig

läs mitt senaste bloginlägg och känn hur skallen exploderar på grund av min självgodhet om inget annat! Ber dock inte om ursäkt för mina stavfel, det här är ändå det endå stället på nätet där min kreativitet kan få löpa amok, enjoy!

torsdag, augusti 31, 2006

Veckans Artificial Intelligence

- Det inträffade då jag satt och skrev på en insändare som jag skulle skicka in till svar på Liberala ungdomförbundets egen Frida Johannssson Metso insändare i UNT (Uppsala Nyliberala Tidning) debatt 31/8 (läs här) då fick mitt rättstavningsprogram spatt på mig.

"När utfrågning förvandlas till partipolitisk pajkastning

Förra onsdagen arrangerade Ungdomens Hus på en tillfrågan från ABF (Arbetarnas Bildningsförbund) och Socialdemokraterna en utfrågning av jämställdhets-, integration-, demokrati- och storstadsminister Jens Orback på Grand i Uppsala. Dit bjöd vi allmänheten och representanter från de olika partierna samt ungdomsförbunden för att kunna få tillfälle att träffa och hålla dialog med ett statsråd från regeringen.

Jag blev själv tillfrågad att sitta med som moderator. Så fort debatten gick igång stod det klart att det inte skulle bli mycket utrymme för att föra en seriös debatt på lika villkor utan det blev, som det tyvärr alltför ofta blir, en partipolitisk pajkastning. Det slängdes retoriska finesser fram och tillbaka och härskarteknikerna hopades, Det bör påpekas att det kom från alla olika håll. Själv vill jag ge ett annat perspektiv på ministerns agerande då jag minns Frida Johansson Metsos kommentar och försök att fälla Jens Orback.

Att Metso skulle vara annat än en representant för Liberala ungdomsförbundet kan det inte råda någon större tvekan om. Det skulle förklara Orbacks hårda debattstil och agerande, som jag på intet sätt vill försvara men har en full förståelse för, då det under veckorna fram till det stundande valet rått en hätsk ton. En ton som tyvärr alla inblandade parter blivit tvungna att anpassa sig till.

Jag är inte förvånad över incidenten, men något som kom som en nyhet för mig var hur ungdomsförbundens utsände kan försvåra för den icke // Beakta ordformen icke, i vanliga text kan den kännas ålderdomlig eller främmande//invigde att ge sig in i partipolitiken. Förbunden skickar ut sina ”proffstyckare” och med det försämrar de möjligheterna till att skapa ett debattklimat där alla vågar göra sig hörda och ställa sina frågor."


- Sedan när har ett rättstavningprogram kunna känna något alls? Sicken diss!